Діти

Що не так з системою монтессорі?

Сьогодні обговоримо популярну систему розвитку дітей за методикою Монтессорі. Розповімо про її особливості, основні аспекти і пояснимо, чому розвиток дітей за Монтессорі – це не просто зайва трата часу і сил, але ще й шкідлива річ. Поїхали!

Розвиток дітей за Монтессорі – це не просто зайва трата часу і сил, але ще й шкідлива річ

Що таке система Монтессорі?

Це система розвитку дитини за віком: до 3 років, від 3 до 6 років, є і більш старші віку. Це абсолютно різна середовище і різні принципи розвитку дитини в різному віці, при цьому групи дітей між собою не перемішуються і не перетинаються.

Система заснована на трьох основних стовпах:

  • спеціально обладнана середовище;
  • дорослий спостерігач, головне завдання якого – слідкувати за дотриманням правил;
  • група різновікових дітей у межах визначених вікових меж: якщо це група до 3-х років, в ній можуть бути і однорічні, і трирічні діти, якщо група від 3 до 6, в ній можуть бути і трьохлітки і шестирічки.

Спочатку ця система була створена для розумово відсталих дітей, на них вона показала хороші результати, тому вирішили адаптувати систему для здорових дітей. Логіка була така: раз система так добре допомогла розумово відсталим дітям, то які гарні результати вона зможе продемонструвати на здорових дітей. Але ця логіка спочатку порушена: здоровій не потрібні таблетки, навіть якщо вони допомагають комусь хворому. Якщо здоровий вип’є таблетки, це не означає, що він стане ще здоровішим. Тому тут потрібно з обережністю ставитися до ідеї перенесення методики для хворих дітей на здорових. Тепер детальніше обговоримо кожен з трьох основних аспектів.

Основні аспекти системи Монтессорі і як вони суперечать ЇМ

Група різновікових дітей

  • Те, що діти в групах різновікові – це дуже добре, але для дітей постарше. Дітям до трьох років, інші діти взагалі не потрібні, у них немає ніякої потреби в спілкуванні з іншими дітьми. Звичайно, якщо у вас є старші діти, чи ви зустрічаєтеся зі своїми друзями, діти можуть між собою взаємодіяти, їм це навіть подобається, і в цьому немає нічого поганого, але потреби в цьому у дитини до трьох років ніякої немає.
  • А коли дитині вже виповнилося три роки, коли у нього з’явилася рольова гра, і йому для цієї рольової гри потрібні напарники по грі, такі різновікові групи дуже підходять. Спочатку, коли дитина приходить у групу, він наймолодший, вчиться у інших дітей, потім він стає середнячком, і, нарешті, ближче до випуску може зайняти роль лідера. Тому в плані розвитку, комунікації з іншими такі групи – це ок. Але, повторимося, тільки після трьох років.

Дорослий спостерігач

  • Ось тут вже з’являються питання. Справа в тому, що від дорослого спостерігача потрібна постійна включеність у процес дитини, щоб стежити за суворим виконанням правил. Для мам така вимога може бути дуже складним, так як крім своїх побутових і особистих справ вона повинна ще і стежити за дотриманням якихось правил.
  • Ще це суперечить організації побуту і життя в природному материнство, порушує ієрархію в сім’ї, зміщує фокус з дорослих справ на дитячі справи. Як ми пам’ятаємо, одне з головних правил природного материнства, це не «мама при дитині», а «дитина при мамі» – то є мама займається своїми справами, залучаючи до них дитини.

Система Монтессорі зміщує фокус з дорослих справ на дитячі справи

Спеціально облаштована середа

  • Це найбільш спірний момент. Середовище в системі Монтессорі дуже навмисна: спеціальні відкриті стелажі, дитячі меблі, таці з матеріалами, імітація дорослих предметів. Мало кому хочеться перетворювати будинок філія дитячого саду або ігрової кімнати. До того ж у природному материнство дитина завжди воліє знаходитися поруч з мамою, а у мами багато справ у різних частинах будинку, так що ж тепер у всьому будинку облаштувати цю спеціальну середу?
  • А якщо Монтессорі-середовище обладнана тільки в дитячій, то виходить, що ми порушуємо «слідування», постійно отсаживая дитини в дитячу, або мама постійно сидить в дитячій, спостерігає за дитиною, не робить свої справи, не живе своїм життям – все це витікає в порушення сімейної ієрархії.
  • Звичайно, ми в природному материнство теж готуємо простір для дитини, але не для того, щоб поразвивать дитини і зробити так, щоб йому було зручно, а для того, щоб зробити простір безпечним і зручним саме для мами. Також ми повинні створювати дитині умови для розвитку самостійності, а за системою Монтессорі дитина поза середовища вже не самостійний, адже він може бути самостійним тільки в спеціально обладнаній середовищі.
  • Дитина з народження має звикати до реального, дорослому світі, у нього повинна бути мотивація, щоб рости і освоювати цей дорослий світ. А в системі Монтессорі ми створюємо для дитини тепличну обстановку, в якій у нього мотивації розвиватися немає – навіщо, якщо і так все зручно?

Рекомендації по догляду

  • Окрема історія – це рекомендації системи Монтессорі по догляду за дітьми. Наприклад, рекомендується роздільний сон: дитина з народження спить на великому матраці, який покладений на підлогу – уявіть, як некомфортно новонародженій дитині опинитися у величезному відкритому просторі без мами поруч.
  • Також у системі є досить дивні рекомендації щодо привчання до горщика, наприклад, пропонується водити дитину на горщик за розкладом, або висаджувати на горщик при зміні підгузника.
  • В цілому, вся система бентежить ритуальностью дій і зацикленностью на дотриманні правил в збиток зручності дорослих.

У системі Монтессорі є здорові зерна, але тотальне наслідування – це те, що ми не радимо і не рекомендуємо робити з вашими дітьми. Дітей не потрібно спеціально розвивати і постійно стежити за тим, чим вони займаються. Краще прокачуйте свою провідну роль і правильно організовуйте догляд – це буде найкращий внесок у розвиток вашої дитини. Про те, як це зробити, ми детально розповідаємо на наших, а також на особистих консультаціях.